SkyGliders logo
 
gradient

Start opleiding aspirant piloten

Hopelijk begrijp je na het lezen van de informatie op deze website dat het ons primaire doel is om nieuwe piloten een veilige en plezierige omgeving te bieden waarin ieder in zijn eigen tempo op een verantwoorde manier het paragliding onder de knie krijgt.

We schaven nog elk jaar aan onze opleiding, maar we weten inmiddels wat werkt, maar vooral wat niet werkt. Ons doel is niet om elk jaar zoveel mogelijk nieuwe deelnemers binnen te halen. Ons doel is om gemotiveerde starters te helpen goede piloten te worden.

Hoewel de weersomstandigheden voor ons belangrijk zijn en er lang niet elke weekeinde geoefend kan worden, zijn er elk jaar voldoende mooie dagen om het voor iedereen die zich daarvoor inzet mogelijk te maken minimaal het eerste brevet te halen, en soms ook ook het 2e brevet. Maar hoe later in het seizoen we beginnen, hoe minder dagen er over blijven. We hebben geconstateerd dat als we later in het jaar een nieuwe opleiding starten en de weersomstandigheden niet optimaal meewerken, vele nieuwe deelnemers aan het eind van het seizoen onvoldoende vorderingen hebben gemaakt (hoewel er ook positieve uitzonderingen zijn) en deze deelnemers nog niet het echte plezier in de sport hebben gekregen. Na de winterstop zien we deze deelnemers vaak niet meer terug en dat is niet alleen zonde van de investering in tijd en geld van de aspirant piloten, maar ook van de inspanningen van ons team dat zich belangeloos voor jullie inzet.

Hoewel we veel geinterresseerden moeten teleurstellen, hebben we er toch voorgekozen om alleen aan het begin van het seizoen met nieuwe cursisten te starten.

FAQ

Moet ik alle dagen komen?
We leggen de eerste zaterdag de balangrijkste dingen op het veld uit - we laten je zien hoe het moet en je maakt een 'vliegende' start om het zelf te leren. Mocht het vanwege slecht weer niet doorgaan dan kiezen we een nieuwe datum om te beginnen.
We begrijpen dat er soms uitzonderlijke omstandigheden zijn waarom je niet kan deelnemen, maar hou in het begin van de opleiding wat genoeg tijd vrij om veel vorderingen te maken. In principe moet je brevet-1 in deze maand kunnen afronden, maar als je wat meer tijd nodig hebt voor je 15 solo vluchten, dan kun je die ook later nog komen maken.

Hoeveel dagen 'moet' ik komen?
We besluiten, afhankelijk van de weersomstandigheden, welke dagen doorgaan (zie de kalender voor de planning). De eerste vier dagen worden exclusief vrijgehouden voor onze nieuwe deelnemers en dan zorgen we dat er extra mensen zijn om je te helpen met het onder de knie krijgen van de basisvaardigheden. We hopen dat je daar intensief gebruik van maakt. Na deze eerste twee weekeinden heb je genoeg kunde om zelfstandig je grondoefeningen te doen (we zijn er natuurlijk om je te helpen) en ga je naast het oefenen op de grond ook steeds meer echt vliegen (uiteraard onder radiobegeleiding). Er zijn dan ook brevet-2 en brevet-3 cursisten, vrije piloten en tandem passagiers op het veld. Juist door deze 'gemengde' activiteiten zie en hoor je veel en krijg je feedback en kan je jezelf optrekken aan de mensen met meer ervaring. Je zal er soms even om moeten vragen, maar gevorderde piloten zijn altijd bereid om je met raad en daad bij te staan en je verder te helpen. En we moedigen ook jouw actieve participatie in het hele bedrijf van harte aan: je zal zien dat je nog sneller leert door actief met ons mee te doen. 

Hoeveel dagen heb ik nodig om brevet-1 te halen?
Daar is op voorhand niets over te zeggen. We hebben deelnemers gehad die de 2e dag solo vluchten hebben gemaakt, sommige mensen doen er veel langer over. We hebben geen haast en je mag er wat ons betreft het hele seizoen over doen. Een vlotte cursist kan het programma in een dag of 5 afwerken, maar wij promoten kwaliteit, niet snelheid. 

Zijn er bijkomende kosten?
De kosten voor de brevet-1 opleiding zijn all-inclusive en er zijn geen bijkomende kosten.

Hoe zit het met materiaal gebruik?
We hebben meer dan voldoende materiaal voor grondoefeningen, dus je hoeft normaal gesproken niet te wachten tot er een set beschikbaar komt. Van de vlieguitrustingen waar je echt mee gaat (solo) vliegen hebben we altijd alle maten beschikbaar (dat gaat op basis van jouw gewicht) en veel maten hebben we dubbel. Voor vluchten op het veld worden de vlieguitrustingen gedeeld (als er meerdere mensen zijn die me hetzelfde scherm moeten vliegen) en dat levert nooit problemen op - er is niemand die achter elkaar uren gaat vliegen op het lierveld. Als je met ons meegaat naar het buitenland krijg je een eigen uitrusting voor de duur van de reis.

Hoe kan ik me voorbereiden?
Je hoeft van te voren niets te doen, maar als je niet meer kan wachten dan kan je alvast het theorieboek een keer doorlezen (doorbladeren). Voor veel mensen helpt dit om snelle vorderingen te maken. Je kan het boek nu al aanvragen (per email of het opmerkigen vak op het deelname formulier). Als je uiteindelijk toch niet deelneemt aan de opleiding (zie ook de opmerking hieronder) dan ben je ons alleen de kosten van het boek verschuldigd (€ 28,-); doe je wel mee, dan is de prijs van het boek inbegrepen in de de opleiding.

Ik heb me al opgegeven maar wil toch (nog) niet meedoen?
Wij willen alleen gemotiveerde cursisten die met volle aandacht en inzet aan de opleiding beginnen. Als je besluit om toch (nog) niet mee te doen, om wat voor reden dan ook, dan ben je ons geen geld verschuldigd (met uitzondering van een eventueel al ontvangen theorieboek zoals in voorgaande vraag beschreven). We vragen je wel om ons nog even te laten weten als je niet komt zodat we een goed beeld hebben van het aantal deelnemers.

Hoe kan ik voor de opleiding betalen?
Het cursusgeld is aan het eind van de theorie avond verschuldigd. Als je eenmaal bent begonnen aan de opleiding is het gehele bedrag verschuldigd, ook als je besluit te stoppen.

(terug) naar het deelname formulier
(terug) naar de kalender