De restgroep
Status: al naar gelang lokale regelgeving
Dan zijn we nu alweer toegekomen aan de laatste groep: de restgroep. Deze begint altijd met het woord (Engels: remark(s), Nederlands: opmerking(en)) en loopt door tot aan de staart van het bericht (indien aanwezig). Met andere woorden: de restgroep is en alles dat daarna komt. In de documentatie van het K.N.M.I. heet deze groep de "sectie voor nationaal gebruik".
Het woord
zelf betekent verder trouwens niets, het geeft alleen maar het begin van een eventuele restgroep aan. En als er geen restgroep is wordt doorgaans (maar niet altijd) ook het woord gewoon weggelaten.Tussen twee haakjes: de restgroep mag dan wel de laatste groep zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook de laatste pagina is! Op de volgende pagina worden nog wat laatste dingen behandeld. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds niet uitgelegd wat nou betekent, om maar eens wat te noemen. Ga dus niet meteen weg, we zijn er bijna maar nog niet helemaal :-)
Nationaal verschillendEr kan van alles in deze groep staan en wat het betekent verschilt per land. De restgroep wordt in Nederland nauwelijks gebruikt en in sommige andere landen zelfs helemaal niet, maar er zijn ook landen die er juist gretig gebruik van maken om extra informatie in hun METARs te proppen en/of de regels te omzeilen die gelden voor de voorgaande groepen. Die zijn immers internationaal vastgelegd.
Met name in de V.S. kunnen ze er wat van: Amerikaanse METARs staan soms tjokvol met bijvoorbeeld neerslagstatistieken (d.w.z. hoeveel water er gevallen is de afgelopen paar uur), tornado-waarschuwingen, uitgebreide informatie over onweersbuien, wolkentypen, temperatuurstatistieken (met een cijfer achter de komma), luchtdruktendens of bij automaten zelfs een indicatie dat er onderhoud gepleegd dient te worden. Het is niet eens zeldzaam dat een Amerikaanse restgroep langer is dan het "normale" gedeelte ervoor.
NederlandZoals gezegd wordt de restgroep in Nederland nauwelijks gebruikt. De enige toepassing is dat volledig automatische stations hier kunnen melden dat bepaalde meetsystemen niet operationeel zijn.
De codes eindigen allemaal op information not available, Nederlands: informatie niet beschikbaar). Voor zover mij bekend zijn dit de mogelijkheden:
(Engels:- Surveillance et Alerte Foudre par Interférométrie Radioélectrique, oftewel in gewoon Nederlands een blikemdetectiesysteem. Dit werkt trouwens via een soort van netwerk, dus als je het een keer tegenkomt is de kans groot dat meerdere stations hetzelfde probleem hebben en dus ook allemaal deze code in hun METARs hebben staan. : Het SAFIR werkt niet. SAFIR staat voor
- Present Weather Sensor, dit is een systeem dat weersverschijnselen ( , , enz.) detecteert. : Het PWS werkt niet. PWS staat voor
- typedetectie ( of ) werkt niet. Tussen twee haakjes: automaten kunnen wolkentypen niet rechtstreeks vaststellen via metingen, dat gebeurt achteraf met behulp van radar- en/of satelietbeelden. : De wolken
Ter illustratie een voorbeeld:
- en : deze METAR is afkomstig van Vliegbasis Volkel en wel na sluitingstijd, wanneer de automaat aan staat.
- De restgroep is
- : Hier begint de restgroep.
- : Het automagische [sic] wolkentypedetectiesysteem is buiten werking. Dat lijkt in dit geval misschien op het eerste gezicht niet zo'n enorme ramp omdat er helemaal geen wolken gedetecteerd zijn ( ). Maar het regent wel degelijk dus er zullen vast ook wel wolken zijn, al ziet de automaat ze niet.
en
alles daarna, dus in dit geval .
Het lastige van de restgroep is natuurlijk dat ieder land deze groep naar eigen inzicht kan invullen en je dus maar net moet weten wat de codes betekenen. Het is vaak al moeilijk genoeg om de officiële documentatie op te duikelen, voor zover die überhaupt bestaat en openbaar is. Vervolgens is het dan nog maar de vraag of je daar ook enige syllabe uit wijs kunt worden omdat die documentatie vaak alleen in de taal van dat land beschikbaar is. En ik begrijp bijvoorbeeld geen snars van Tibetaans, jij wel? Bovendien zijn formele specificaties meestal ook bepaald geen makkelijk leesvoer. En tenslotte zijn er over de hele wereld zoveel verschillende plaatselijke codes in gebruik dat je er waarschijnlijk een boek mee zou kunnen vullen, terwijl je nota bene de meeste van die codes zelden "in het wild" tegen zult komen, tenzij je de Floortje Dessing van het paragldiing bent. Daarom is het vrijwel ondoenlijk om hier een overzicht te geven van alle gebruikte codes.
Bovendien zal het natuurlijk ook lang niet voor iedereen zinvol zijn om alle restgroepcodes te bestuderen. Mocht je vaak in bepaalde landen vliegen, dan is het misschien verstandig om de restgroepen van die landen wèl door te nemen (voor zover daar iets over bekend is althans). Voor de rest moet je zelf maar bekijken in hoeverre het je interesseert. En mocht het je echt helemaal een zorg zijn, dan hoop ik dat je in ieder geval (alvorens door te gaan naar de volgende pagina, waarop nog wat laatste losse eindjes aanelkaar worden geknoopt) het volgende onthoudt:
Alles dat na het woord komt is plaatselijke code. De betekenis hiervan verschilt per land en wat je er niet van herkent/begrijpt kun je in principe laten voor wat het is.
Van de hieronder genoemde landen heb ik de officiële documentatie weten te achterhalen; de codes zullen binnenkort op aparte pagina's worden besproken. Mocht je zelf van een ander land documentatie over hun
-sectie hebben weten te bemachtigen, dan ben ik daar uiteraard zeer benieuwd naar. Of het nou van een populair vliegland als Oostenrijk is, of van één of ander obscuur landje in the middle of nowhere waar nooit iemand komt.- Frankrijk
- Italië
- Nederland (uiteraard, zie boven)
- Verenigde Staten
Bovendien is van de volgende landen bekend dat ze de restgroep in het geheel niet gebruiken:
- België
- Duitsland