SkyGliders logo
 
gradient

Harnas

Een modern harnas lijkt in niets meer op het rudimentaire plankje met wat banden uit de begindagen van het parapente. In de loop der jaren zijn harnassen ontwikkeld met het comfort van een feauteuil en de aerodynamica van een sportwagen.

Kon je ooit volstaan met een harnas kiezen op basis van de maatvoering, nu hou je rekening met je ervaring, gebruiksdoel en veiligheidseisen.

We zullen in de toekomst een aantal onderwerpen nader toelichten. Het kiezen van je eerste harnas is niet zo ingewikkeld: aangezien je veel aandacht nodig hebt voor het aanleren en verbeteren van je basisvaardigheden, moet je niet door teveel opties worden afgeleidt van je primaire bezigheden. Een goede demping zorgt ervoor dat je niet bij elke 'hobbeltje' in de lucht  door elkaar geschudt wordt, want dat maakt erg onzeker. Aan het begin van je vliegcarrièrre maak je nog wel eens een inschattingsfout bij de start of de landing, dus goede rugbescherming is van belang. Als laatste is een fool-proof banden-sluit-systeem noodzakelijk waardoor het minder waarschijnlijk wordt dat je iets essentieels bij je voorbereidingen over het hoofd ziet. Er is in deze categorie een ruime keuze aan comfortabele harnassen (ook beginners vliegen tegenwoordig in de bergen zomaar een uur of langer, dus het moet behalve voldoen aan alle passieve veiligheids eisen ook een beetje lekker voelen) en je zal waarschijnlijk een paar verschillende harnassen moeten passen voordat je een keuze kunt maken.

Toen het paragliden zich ontwikkelde van een afdalingsmethode voor bergklimmers tot een avontuurlijke prestatie sport, werden de harnassen ook steeds geavanceerder. Maar met elke extra nieuwe feature zijn ze ook steeds zwaarder en volumineuzer geworden, de zwaarste units gaan nu richting tien kilo schoon aan de haak, dus nog voor het inbouwen van de reserveparachute. Als je wedstrijden vliegt en netjes op de start wordt afgezet om vervolgens één lange vlucht te maken, dan is dat niet zo erg, maar als je een paar uur moet hiken naar een unieke startplek, dan wordt het een ander verhaal.

Op dit moment moet je keuzes maken als je een nieuw harnas aanschaft. Veel gevorderde piloten hebben meerdere harnassen voor verschillende omstandigheden. We zullen een aantal types kort omschrijven, maar hou in gedachten dat heel veel variaties en tussenvormen verkrijgbaar zijn.

School- of basisharnas

Een veilig basisharnas met een niet al te lage ophangpunten voor de karabiners (een paar centimeter verschil bepaalt de stabiliteit van het harnas).

Intermediate harnas

Een sportiever harnas voor de meer gevorderde piloot. Meestal met meer mogelijkheden om het harnas naar wens in te stellen en de ophangpunten wat lager voor meer effectieve gewichtsbesturing.

XC harnas

Voor de gevorderde piloot - heel veel instelmogelijkheden voor nog meer comfort en een lage ophanging voor zeer effectieve gewichtsbesturing (maar ook veel heftigere reactie op bijvoorbeeld inklappers). Soms voorzien van cocoon ('zak' rondom je benen) voor betere stroomlijning en comfort.

Competitie harnas

De naam zegt het al - geschikt voor de beste piloten - de wedstrijdpiloten. Door de geïntegreerde cocoon heel gestroomlijnd waardoor je cruise- en topsnelheid een stuk hoger ligt, meestal met ingebouwde cockpit voor je instrumenten.

Acro harnas

Speciaal ontworpen voor de gevorderde acrobatics piloot. Kenmerken zijn extra stevigheid om keer op keer de extreme krachten te kunnen weerstaan, een extra ruimte voor een tweede reserveparachute en de aangepaste zithouding (acro piloten zitten het liefst rechtop met hun benen enigszins onder het lichaam.

Tandem en passagierharnas

Tandemvliegen heeft ook zo zijn eigen eisen en de harnassen voor piloot en passagier zijn hiervoor geoptimaliseerd. Voor beiden is de zitpositie relatief rechtop (moet ook wel als je zo dicht bij elkaar zit) en voor de piloot is het harnas zo aangepast dat je benen wat makkelijker uit elkaar kunnen zodat het harnas van de passagier min of meer tussen je benen hangt. Een extra groot compratiment voor de extra grote reserveparachute is in het piloten harnas geintegreerd.

Plaatsing van het reservescherm - geïntegreerd of frontcontainer

Het reservescherm zit of in een frontcontainer of in een in het harnas ingebouwd compartiment. Beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen, waarover elders op de website meer te lezen is.

Speedsysteem

Elk modern harnas heeft de mogelijkheid om een speedsysteem te monteren. Het speedsysteem wordt verbonden met het scherm en laat je de instelhoek van het scherm veranderen waardoor je sneller kunt vliegen.

Rugbescherming

Een harnas heeft soms geen rugbescherming (grondoefenharnas of ultra lichtgewicht alpine harnas), een speciaal foampak dat achterin gemonteerd kan worden, een airbag (vult zich tijdens of kort na de start met lucht) of een combinatie van foam en airbag.

Classic of reversible

Het klassieke harnas past samen met de parapente en je helm in een speciale rugzak, zodat je de hele uitrusting makkelijk kan transporteren. Het harnas heeft aan de achterkant een opbergruimte waarin je tijdens je vlucht de rugzak kan meenemen. Vanwege dit laatste kan de rugzak geen vast  frame hebben en dat komt het draagcomfort niet echt ten goeden, zeker als je totale uitrusting richting 20 kg of hoger gaat.

De laatste jaren zijn er ontwikkelingen gaande om alles (schermen, reserve en harnas en rugzak) weer wat lichter uit te voeren, en een van de meest recente ontwikkelingen is dat het harnas binnenstebuiten gekeerd wordt en zelf de rugzak is. Het harnas is meestal van het type airbag. Je hebt bij dit type harnas, vaak reversible genoemd, geen losse rugzak meer nodig. Omdat het harnas de rugzak is kan het opberggedeelte redelijk compact worden uitgevoerd en werkt positief uit op gewicht en komt het draagcomfort ten goede.

Onze belangrijkste leveranciers:

harnas