De drukgroep
Status: verplicht
Het laatste verplichte onderdeel van iedere METAR is de drukgroep. Deze is tamelijk eenvoudig: slechts één woord zonder allerlei haken en ogen.
De notatieDe drukgroep bestaat uit de letter hectopascal (wat hetzelfde is als millibar). Er wordt afgerond naar de dichtstbijzijnde hele hectopascal en als de luchtdruk minder dan 1000 hPa bedraagt wordt een voorloopnul gebruikt. Een luchtdruk van bijvoorbeeld 987,6 hPa wordt dus genoteerd als .
gevolgd door vier cijfers die de luchtdruk aangeven, uitgedrukt in QFE, QNH en QNEIn de voorgaande paragraaf heb ik het wel gewoon over "de" luchtdruk gehad, maar zoals je wellicht weet kun je op verschillende manieren tegen luchtdruk aankijken. En dus ook tegen hoogte, want hoogtebepaling is immers in feite niks anders dan luchtdrukbepaling. Als je al bekend bent met de termen QFE, QNH en QNE kun je het onderstaande blauwe stukje gerust overslaan maar voor de zekerheid leg ik het toch nog een keer uit.
- De luchtdruk op stationsniveau staat bekend als QFE (FE = field elevation). QFE is ook wat je hoogtemeter aangeeft als je die op de grond op nul hebt gezet.
- Diezelfde luchtdruk omgerekend naar zeeniveau staat bekend als QNH (NH = nautical height).
- In een plat kustlandje als Nederland is er overigens meestal niet zo gek veel verschil tussen QFE en QNH.
- Tenslotte kun je de luchtdruk ook nog omrekenen naar standaardatmosfeer. Dit staat bekend als QNE en de hoogte wordt dan niet meer uitgedrukt in meters of voeten maar in zgn. flight levels. Dit wordt doorgaans alleen gebruikt bij overlandvluchten op grote(re) hoogte.
De luchtdruk die in METAR berichten gemeld wordt is QNH, oftewel de luchtdruk op stationsniveau, omgerekend naar zeeniveau. Je kunt de vuistregel hanteren dat de luchtdruk ongeveer 1 hPa afneemt voor elke 8 meter toename in hoogte (en vice versa uiteraard), maar de daadwerkelijke omrekening is een stuk ingewikkelder en valt buiten de scope van deze cursus. Wie echt per se het naadje van de kous wil weten kan deze aparte pagina erop naslaan.
Afwijkende eenhedenIn landen die nog steeds de ouderwetse Imperiale eenheden gebruiken (ik zal ze niet meer noemen omdat we zo langzamerhand wel weten wie de "boosdoeners" zijn) is het ook toegestaan om de luchtdruk uit de drukken in inches kwikdruk (notatie: in.Hg). In dat geval wordt de vervangen door een (van altimeter setting), wordt er afgerond naar de dichtstbijzijnde honderdste inch kwikdruk en wordt de komma weggelaten. Omdat de druk in inches kwikdruk onder normale omstandigheden altijd twee cijfers voor de komma heeft, krijg je op deze manier nog steeds altijd vier cijfers in totaal. Bijvoorbeeld: 23,456 in.Hg wordt genoteerd als . De omrekeningsfactoren (in drie significante cijfers) zijn als volgt:
- 1 in.Hg = 25,4 mm.Hg (millimeter kwikdruk is dat) = 33.9 hPa = 33.9 mbar
- 1 hPa = 1 mbar = 0,0295 in.Hg = 0,750 mm.Hg
- Er zijn nog wel meer eenheden in gebruik voor (lucht)druk. Ik ga ze niet allemaal opsommen, ik ben geen BINAS boekje. Op de links-pagina staan een paar links naar omrekensites waar je ter plekke de luchtdruk kunt laten omrekenen naar de meest obscure eenheden.
- De drukgroep is het woord
- : De druk wordt uitgedrukt in hectopascal (of millibar)...
- : ... 1010 hPa om precies te zijn.
.
- De plaatsaanwijzer is van Ha'il, een regionaal vliegveldje ergens in Saudi-Arabië.
- De drukgroep is het woord
- : De druk wordt weer uitgedrukt in hectopascal (of millibar)...
- : ... 1007 hPa om precies te zijn.
.
- De plaatsaanwijzer is van Cassidy International Airport op het eiland Kiritimati (ook wel Christmas Island genoemd). Dat maakt deel uit van Kiribati, een natie van tropische archipels in Oceanië.
- De drukgroep is nu het woord
- : De druk wordt uitgedrukt in inches kwikdruk...
- : ... 30,09 in.Hg om precies te zijn. Dat is 1019 hPa.
.
- De plaatsaanwijzer is van Honolulu, in Hawaii.