De aanvullende groep
Status: relevant
- Verleden weer
- Voorbeeld
- Windschering
- Voorbeelden
- Zeewatertemperatuur en toestand van de zee
- Voorbeeld
- Runway State Messages
- Voorbeelden
De aanvullende groep is een samenraapsel van minder vaak voorkomende mededelingen, die bovendien doorgaans weinig interessant zijn voor schermvliegers. Er staat dan ook veel blauwe tekst op deze pagina. Maar we beginnen met iets dat ook voor schermvliegers wel degelijk interessant is.
Verleden weerZoals we ergens in het begin al hadden gezien, worden METARs op gezette tijden uitgegeven - meestal eens per 30 of 60 minuten - en wordt voor het opstellen van een METAR uitsluitend gebruik gemaakt van de waarnemingen gedurende de laatste 10 minuten voor publicatie. Zie ter illustratie onderstaand plaatje:
In dit voorbeeld worden de METARs uitgevaardigd op de onderstreepte tijdstippen van 13:25, 13:55 en 14:25 uur (zoals in Nederland te doen gebruikelijk is). Elk van deze METAR berichten vermeldt wat er is waargenomen gedurende de voorafgaande 10 minuten, dit zijn de groene gedeelten van de tijdlijn. Waarnemingen die buiten een groen interval zijn gedaan worden dus niet gebruikt bij het opstellen van het bericht.
Nu kan het natuurlijk gebeuren dat een weersverschijnsel (bijvoorbeeld een korte maar hevige regen- of onweersbui) zich wel voordoet, maar net even niet tijdens de 10 minuten die voor het opstellen van de komende METAR worden gebruikt. Of in termen van het plaatje: het weersverschijnsel doet zich wel voor tijdens een rood interval, maar niet tijdens het aansluitende groene interval. In zo'n geval mogen sommige weersverschijnselen vermeld worden als verleden weer. Hiervoor worden dezelfde codes gebruikt als bij de weergroep, maar dan voorafgegaan door (Engels: recently). Dus bijvoorbeeld het woord geeft aan dat er "onlangs" een regenbui is gevallen ( = rain shower = regenbui) - maar niet in de laatste 10 minuten, waardoor die bui niet in de weergroep kon worden opgenomen.
De wakkere lezer zal zich wellicht afvragen wat er nou precies verstaan wordt onder "onlangs". En terecht, want de criteria daarvoor zijn heel precies vastgelegd. Voor het rapporteren van verleden weer gelden (onder meer) de volgende beperkingen:
- Wellicht ten overvloede: als een weersverschijnsel zich zowel tijdens een rood interval als tijdens het aansluitende groene interval heeft voorgedaan, dan wordt het uitsluitend in de weergroep vermeld en niet ook nog eens als verleden weer. Dus als er bijvoorbeeld in de weergroep al staat, dan zul je bij het verleden weer niet ook nog eens aantreffen.
- Wellicht ten nog meer overvloede[sic]: verleden weer heeft uitsluitend betrekking op weersverschijnselen zoals we die bij de weergroep hebben besproken en dus niet op andere dingen zoals zicht, bewolking, wind en dergelijke.
- Er mogen, net als bij de weergroep, maximaal 3 woorden gebruikt worden.
- Bij verleden weer wordt geen intensiteit ( of ) vermeld.
- Eventueel gerapporteerd verleden weer heeft zich altijd voorgedaan na de vorige METAR, of met andere woorden tussen uitgifte van de vorige METAR en 10 minuten voor uitgifte van de huidige METAR in kwestie, met inachtneming van het volgende punt.
- Bovendien heeft verleden weer zich
nooit langer dan een uur
geleden voorgedaan, ongeacht het tijdstip van uitgifte van
de vorige METAR. Dit laatste kan van
belang zijn als een weerstation minder dan één keer per uur
een METAR uitvaardigt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij
een eerdere pagina kunt herinneren is dit
Amundsen-Scott, een onderzoeksstation op de Zuidpool): hier
komen maar 4 METARs per etmaal vandaan, oftewel eentje per 6
uur. Dan komt het plaatje er iets anders uit te zien:
De METAR van 11:50 uur zal uiteraard eventuele weersverschijnselen die zijn waargenomen tussen 11:40 en 11:50 (10 minuten voorafgaand aan uitgifte, groen in het plaatje) opnemen in de weergroep. Eventuele weersverschijnselen die tussen 10:50 en 11:40 zijn waargenomen (sinds de vorige METAR maar maximaal een uur geleden, oranje in het plaatje) kunnen als verleden weer worden gemeld en alles dat langer dan een uur geleden is waargenomen (rood in het plaatje) wordt helemaal niet vermeld. Dus ook al denken die Yanks daar op de Zuidpool dat ze de Verschrikkelijke Sneeuwman hebben gezien, als dat in een rood gedeelte van de tijdlijn was mogen ze het niet in de METAR zetten (los van de vraag hoe je een dergelijke mededeling zou moeten coderen, maar dat even terzijde). (zoals je je misschien nog van - Slechts de volgende weersverschijnselen
mogen als verleden weer gerapporteerd worden:
- Onderkoelde neerslag: (gevolgd door een neerslagcode)
- Matige tot zware motregen, regen of sneeuw: ( ) , ( ) of ( )
- Matige tot zware ijsregen, hagel, korrelhagel of korrelsneeuw: ( ) , ( ) of ( )
- Opwaaiende sneeuw: of
- Zand- en stofstormen: of
- Onweer:
- Wind- of waterhozen:
- Vulkanische as:
- De weergroep bestaat uit het woord . De afgelopen 10 minuten heeft het (matig) geregend in de omgeving.
- Het woord beschrijft het verleden weer. Het heeft onlangs (d.w.z. sinds de vorige METAR, maar hooguit een uur geleden) ge-onweerd, maar niet gedurende de afgelopen 10 minuten.
- De plaatsaanwijzer is van Beaver Creek in Canada.
Onder bepaalde omstandigheden dient het bestaan van windschering in de onderste luchtlagen te worden vermeld in METAR berichten. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- Uiteraard dient het bestaan van windschering überhaupt wel bekend te zijn. Dit klinkt misschien wat flauw, maar windschering moet worden geregistreerd door meetinstrumenten van opstijgende en landende vliegtuigen en vervolgens door de piloten worden doorgegeven aan de weerdienst of luchtverkeersleiding. Een meteoroloog kan windschering doorgaans zelf niet waarnemen.
- Het moet wel gaan om windschering "van betekenis voor vliegoperaties", zoals dat formeel heet.
- De windschering dient zich voor te doen op de aanvlieg- en/of vertrekroute van een start- en/of landingsbaan (Engels: approach path resp. take-off path).
- En zelfs dan nog tot een hoogte van maximaal 500 meter. Windschering op meer dan 500 meter boven de baan wordt niet meer gemeld.
Als aan al deze eisen is voldaan wordt windschering gemeld door middel van het woord RVR van de zichtgroep (oftewel twee cijfers voor het baannummer en eventueel een , of voor onderscheid tussen parallelle banen).
(gevolgd door een spatie), dan de letters en vervolgens (zonder spatie) de baanaanduiding op dezelfde manier als bij deWindschering op de route van baan 24-links zou bijvoorbeeld worden genoteerd als
.Als alle banen windschering hebben wordt volstaan met een enkele mededeling , in plaats van een aparte melding voor elke baan op te nemen.
Voorbeelden- De aanvullende groep wordt gevormd door de woorden
- Er wordt geen verleden weer gemeld, alleen windschering.
- : En wel windschering op de route van baan 25-rechts om precies te zijn.
.
- De plaatsaanwijzer is van Sheremetyevo, één van de 256 internationale vliegvelden van Moskou ;-)
En ja hoor, wat schetst onze verbazing als we even rondkijken in de buurt?
- De plaatsaanwijzer is van Domodedovo, één van de talloze andere Moskouse vliegvelden. Merk op dat de tijdgroep precies hetzelfde is als in het vorige voorbeeld, dus deze berichten zijn op hetzelfde moment uitgegeven.
- De aanvullende groep wordt gevormd door de woorden
- Wederom alleen windschering, geen verleden weer.
- : op dit vliegveld is het baan 32-rechts waar de windschering zit.
.
- De aanvullende groep wordt gevormd door de woorden . Ditmaal hebben alle banen last van windschering.
- De plaatsaanwijzer is van Fa'a International Airport op Tahiti, in Frans-Polynesië.
Olieplatforms op de Noordzee nemen soms informatie over de zee op in hun METARs. In het algemeen is dit natuurlijk weinig relevant voor de luchtvaart en het komt ook vrij weinig voor, maar voor de volledigheid wordt het toch behandeld.
Alle informatie over de zee wordt in één woord gepropt, op de volgende manier:
- Eerst de letter .
- Vervolgens de zeewatertemperatuur, op dezelfde manier als bij de temperatuurgroep.
- Dan een slash ( ), direct gevolgd door de letter .
- Daarna één cijfer dat de toestand van de zee aangeeft
volgens onderstaande tabel:
Codecijfer Omschrijving Golfhoogte (in meters) 0 Vlak, spiegelglad 0 1 Vlak, gerimpeld 0 - 0.1 2 Kabbelend tot licht golvend 0.1 - 0.5 3 Golvend 0.5 - 1.25 4 Zee (duh...) 1.25 - 2.5 5 Aanschietende zee 2.5 - 4 6 Wilde zee 4 - 6 7 Hoge zee 6 - 9 8 Zeer hoge zee 9 - 14 9 Buitengewoon hoge en wilde zee > 14
- De toestand van de zee wordt beschreven door het laatste
woord:
- : De zeewatertemperatuur...
- : ... bedraagt 13 °C.
- : De toestand van de zee is...
- : ... golvend (de golven zijn tussen een halve meter en 1 meter 25 hoog).
.
- Overige aanvullingen zijn er niet.
- De plaatsaanwijzer is van het Europlatform, een meetpaal in de Noordzee ter hoogte van Hoek van Holland (wel een flink eind uit de kust, trouwens). Het schijnt dat in het verleden de plaatsaanwijzer van het Europlatform is geweest, dit zou af en toe voor enige verwarring kunnen zorgen.
Onder bepaalde omstandigheden (de exacte criteria kunnen per regio verschillen) kan een METAR informatie bevatten over de conditie van start- en landingsbanen. Voor elke baan waarvoor dat nodig is kan een zogenaamde Runway State Message (RSM) worden opgenomen. Zo'n ding is altijd één woord van 8 cijfers (en/of slashes). De opbouw is op zich niet zo ingewikkeld, maar wel een lang verhaal met veel tabellen die je vooral niet uit je hoofd moet gaan leren als je niet zeker weet dat dat nodig is. Ik ken ze zelf ook niet van buiten.
- De eerste twee cijfers duiden het nummer van de baan
aan. In tegenstelling tot de
Runway Visual Range van de
zichtgroep en de windschering die
we hierboven gezien hebben, mag een RSM geen gebruik maken
van de toevoegingen ,
en
, dus als er parallelle
banen zijn zal dit anders moeten worden opgelost. In
Nederland speelt dit alleen bij
Schiphol een rol. Daar
wordt de volgende "codering" gebruikt (waarvan ik zelf de
logica nog niet heb kunnen ontdekken):
Nummer Baan Richting Codering 18L Aalsmeerbaan zuid 91 18C Zwanenburgbaan 18 18R Polderbaan 68 36L Polderbaan noord 92 36C Zwanenburgbaan 36 36R Aalsmeerbaan 86 Nummer Baan Richting 09 Buitenveldertbaan oost 27 west 06 Kaagbaan (oost)noordoost 24 (west)zuidwest 04 Oostbaan noordoost 22 zuidwest - Het derde cijfer geeft het soort neerslag aan volgens
onderstaande tabel:
Codecijfer Soort neerslag 0 Droog 1 Vochtig 2 Nat (staand water, bijvoorbeeld plassen) 3 Bedekt met rijp of ruige vorst, minder dan 1 mm dik 4 Bedekt met droge sneeuw 5 Bedekt met natte sneeuw 6 Bedekt met natte, halfgesmolten sneeuw 7 Bedekt met ijs 8 Bedekt met compacte of gerolde sneeuw 9 Bevroren wielsporen of richels / Niet gemeld (bijvoorbeeld i.v.m. schoonmaakwerkzaamheden) - Het vierde cijfer geeft de omvang van de bedekking van
de neerslag op de baan weer volgens onderstaande tabel:
Codecijfer Gedeelte van de baan dat bedekt is 1 < 10% 2 11% - 25 % 5 26% - 50% 9 >50% / Niet gemeld (bijvoorbeeld i.v.m. schoonmaakwerkzaamheden) - Het vijfde en zesde cijfer geven samen de dikte van de
neerslag aan volgens onderstaande tabel:
Codecijfers Dikte van de (vaste) neerslag 00 < 1 mm 01 t/m 90 aangegeven aantal mm 92 10 cm 93 15 cm 94 20 cm 95 25 cm 96 30 cm 97 35 cm 98 > 40 cm 99 teveel (baan niet operationeel) // dikte niet gemeten of niet van belang - De laatste twee cijfers geven de wrijvingscoëfficiënt of
de remwerking van de baan weer, volgens de laatste tabel van
deze pagina:
Codecijfers Betekenis 00 t/m 90 Frictiecoëfficiënt 0.00 t/m 0.90 91 Remwerking: slecht 92 Remwerking: matig tot slecht 93 Remwerking: matig 94 Remwerking: matig tot goed 95 Remwerking: goed 99 Remwerking: onbetrouwbaar // Remwerking niet bepaald en/of baan niet operationeel
Als alle banen zijn gesloten vanwege extreme hoeveelheden sneeuw, dan worden alle RSMs gezamenlijk vervangen door het enkele woord
. Voorbeelden- De aanvullende groep bevat alleen een Runway State
Message:
- : Baan 13...
- : ... is nat, ...
- : ... voor meer dan 50% bedekt met water, ...
- : ... van niet meer dan een millimeter diep...
- : ... en heeft een wrijvingscoëfficiënt van 0.60.
.
- De plaatsaanwijzer is van Minsk, de hoofdstad van Witrusland.
- De aanvullende groep bevat alleen het woord , wat betekent dat alle banen onder een dusdanig pak sneeuw zijn bedolven dat er helemaal geen vliegverkeer meer mogelijk is.
- De plek waar de hele bliksemse boel is ondergesneeuwd is het vliegveld van Bern in Zwitserland. En zoals je aan de weergroep kunt zien, sneeuwt het nog steeds licht ( ).
- Bovendien valt niet te verwachten dat het op korte termijn zal ophouden met sneeuwen. Dat blijkt uit het woord volgende pagina besproken wordt. dat op de