FAQ - veel gestelde vragen
- Q: Wat moet ik doen als mijn kadobon al verlopen is?
- Bij SkyGliders begrijpen we dat het soms niet mogelijk is om voor de verloopdatum van je kadobon je vlucht te komen
maken. Zolang wij tandemvluchten kunnen organiseren (wij kunnen natuurlijk niet jaren vooruit kijken wat betreft wet- en regelgeving) worden bonnen tot
maximaal twee jaar na de verloopdatum zonder vragen gehonoreerd.
- Q: De tenaamstelling van mijn kadobon klopt niet (meer)?
- Kadobonnen zijn overdraagbaar en kunnen door iedereen gebruikt worden, ongeacht de tenaamstelling.
- Q: Waar moet ik op een vliegdag zijn?
- SkyGliders maakt gebruik van twee weilanden bij Aarlanderveen en Nieuwkoop - deze velden liggen op 1 km afstand van elkaar.
Als je per ongeluk bij het verkeerde veld arriveert dan zie je op een gegeven moment wel een paraglider in de lucht en dan weet je gelijk waar je moet zijn.
- Q: Paragliding is weersafhankelijk, hoe weet ik of het doorgaat?
- Op de homepage van onze webpagina vind je altijd het laatste vlieg-bericht. Op de pagina vliegverwachting vind je meer informatie.
We proberen om uiterlijk de avond voorafgaand aan een vliegdag omstreeks 20:00u een bericht over de volgende dag te plaatsen, maar het weer is soms lastig in te
schatten en zodra er iets verandert plaatsen we een update - dat kan ook in de loop van de vliegdag nog gebeuren. Kijk dus altijd voor je van huis verstrekt nog
even op deze website.
- Q: Hoeveel tijd heb ik nodig voor het maken van een tandemvlucht?
- Je eerste tandemvlucht is natuurlijk spannend. We leggen goed uit wat we gaan doen en wat we van je verwachten.
Daarna helpen we je met het aantrekken van het harnas en pakken we de juiste maat helm. Het is leuk om iets eerder dan de afgesproken tijd
op het veld te arriveren zodat je ook anderen ziet vliegen.
Je weet dan beter wat er gaat gebeuren en je kan dan nog meer genieten van je eigen vlucht.
Omdat we geen consessies doen aan de veiligheid van onze passagiers en onze piloten kan het zijn dat we ook nog even op de juiste wind moeten wachten.
Voor afspraken voor één of twee personen moet je rekening houden met minimaal een uur vanaf het moment dat je uit de auto stapt.
- Q: Hoe lang duurt een tandemvlucht?
- De totale vluchtduur vanaf het moment dat je loskomt van de grond varieert afhankelijk van de weersomstandigheden.
Normaal gesproken is je tijd in de lucht tussen de vijf en de tien minuten. Onder optimale omstandigheden kan de vluchtduur oplopen tot vijftien minuten.
- Q: Hoe hoog kom je met een tandemvlucht?
- In Nederland gaan we omhoog met behulp van een lierkabel van ongeveer 800 meter lengte.
Hoe harder het waait, des te langer het duurt voor we boven de lier zijn waar we de kabel loskoppelen.
Als het niet waait komen we meestal zo’n 200 meter hoog, bij windkracht drie tot vier zo rond de 300 meter.
Tandemschermen zijn extra groot, maar hoe zwaarder de passagier, hoe minder hoog de vlucht zal zijn.
- Q: Is er soms te weinig wind? Of teveel?
- Er is nooit te weinig wind. Zelfs bij volledige windstilte kunnen we gewoon vliegen, alleen moeten we dan bij de start
wat harder lopen.
Te veel wind komt wel voor - bij meer dan vier Beaufort wordt het te gevaarlijk en stoppen we met vliegen.
- Q: Heb ik speciale kleding nodig?
- Er zijn geen bijzondere vereisten, maar je kleding moet wel tegen een stootje kunnen.
We vliegen vanaf een weiland en als je bij de start struikelt dan heb je bijna gegarandeerd gras- en moddervlekken op je kleding.
Het is in de lucht hooguit enkele graden koeler dan aan de grond, kleding die op de grond comfortabel voelt is prima.
Houd er wel rekening mee dat we altijd zo'n 35 tot 40 km/h voorwaartse snelheid hebben, je zit dus altijd in de 'wind'.
Een (zonne)bril is wel zo prettig. Stevige schoenen (type bergschoenen) verdienen de voorkeur en schoenen met hoge hakken
zijn absoluut niet geschikt.
- Q: Vlieg ik precies op de afgesproken tijd?
- Wij zijn op tijd op het lierveld om alles voor te bereiden.
Wel hebben we te maken met het weer, met mensen en met machines.
We maken nooit meer afspraken dan we aankunnen, maar we geven geen enkele garantie dat je op de afgesproken tijd kunt vliegen.
Als de wind draait dan moeten we het veld 'omdraaien' (we moeten tegen de wind in starten) of naar ons andere veld verhuizen en
daar hebben we ongeveer een uur voor nodig. Als het thermisch is dan duren de vluchten langer en is iedereen later aan de beurt.
En soms zit het gewoon tegen. Een enkele keer gaat het zo hard waaien dat vliegen niet meer verantwoord is en moeten we een uurtje wachten,
of wordt het vliegen in zijn geheel afgelast.
- Q: Verlies ik mijn plaats als ik te laat voor mijn afspraak arriveer?
- Nee, zeker niet. Door de aard van onze sport zijn schema's niet rotsvast en we houden dus altijd al
rekening met de nodige aanpassingen gedurende de dag. Als je te laat arriveert kan het wel zo zijn dat anderen even voorgaan, maar
we zullen altijd al het mogelijke doen om je opnieuw in te passen. Je hoeft ons dan ook niet onderweg over vertraging te bellen; de
kans is groot dat we de telefoon niet horen en zolang het vliegbaar is stoppen we er echt niet zomaar mee.
- Q: Wanneer ben ik aan de beurt als mijn vlucht niet doorgaat?
- Afspraken worden nooit automatisch doorgeschoven. We proberen wel om altijd wat 'reserve plekken' vrij te houden
om afgelaste vluchten in te halen. Je kunt zelf contact met ons opnemen om een nieuwe datum en tijd vast te leggen.
- Q: Is een tandemvlucht gevaarlijk?
- Er is maar één eerlijk antwoord mogelijk: Ja! Parapente is een luchtsport en per
definitie zijn de risicos groter dan bij veel andere activiteiten. Tandempiloten zijn altijd ervaren piloten en bij SkyGliders wordt het hele jaar onder alle mogelijke weersomstandigheden geoefend.
We gebruiken alleen eersteklas goed onderhouden materiaal en de 'ground crew' houdt continu een oogje in het zeil. Een blauwe plek
of een kneuzing is soms niet te vermijden.
- Q: Heb ik een goede conditie nodig?
- Nee, er is bijzondere weinig inspanning vereist. Je moet normaal kunnen lopen om te helpen bij de start
en de landing. Hoe meer wind, hoe minder er gelopen hoeft te worden. Bij volledig windstil weer is er wel eens een klein sprintje nodig,
maar je wordt daarbij geholpen door de lierkabel.
- Q: Is er een minimum gewicht?
- Nee. We hebben verschillende maten schermen waardoor we ook met hele lichte passagiers en kleine
kinderen te kunnen vliegen.
- Q: Is er een maximum gewicht?
- Personen met een gewicht tot 100 kg kunnen altijd mee. Als je meer dan 100 kg weegt hangt het
van de weersomstandigheden af: bij voldoende wind is de start eenvoudig en kan een behoorlijke hoogte worden bereikt. Bij windstil weer
is de start lastiger en kom je, vanwege het grote gezamenlijke gewicht, niet zo hoog: je kan je vlucht dan beter uitstellen.
- Q: Is er een minimum of een maximum leeftijd?
- Nee. Tot op heden was onze jongste passagier vier jaar oud en de oudste tachtig.
- Q: Zijn er op het lierveld toiletten?
- Binnen loopafstand is de mogelijkheid om van een (eenvoudig)
toilet gebruik te maken. De afstand naar het toilet is minimaal 300 meter en maximaal 1,5 kilometer.
- Q: Kan ik op het lierveld versnaperingen kopen/gebruiken?
- Er worden geen snacks en drankjes op het lierveld verkocht en er is geen snackbar o.i.d. in de onmiddellijke
nabijheid. We adviseren je dan ook zelf het een en ander mee te nemen. Vergeet niet zelf al je afval op te ruimen.
- Q: Kan ik tijdens het vliegen foto's maken of filmen?
- Je kan gedurende de hele vlucht foto's maken of filmen, mits je de camera met een koord borgt. Alleen
tijdens de start en de landing moet je je handen vrij houden en gedurende die korte periode kan het even niet.
- Q: Kan ik mijn hond meenemen?
- We zijn te gast op werkende boerderijen. Met name vanwege besmettingsgevaar is het onder geen enkele
voorwaarde toegestaan (huis)dieren mee te nemen naar het lierveld - ook niet aangelijnd. Als je een hond in de auto meeneemt, dan mag
die nergens op het veld, ook niet op het parkeerterrein en ook niet heel eventjes, de auto verlaten.
- Q: Kan ik bij de startplaats parkeren?
- We hebben een aantal parkeermogelijkheden in de nabijheid van het veld (zie ook de routebeschrijvingen elders
op deze website). Onze piloten en onze gasten mogen onder geen enkele voorwaarde de weilanden oprijden of langs de weg parkeren. Als dit toch
gebeurt dan raken wij onze toestemming om hier te vliegen kwijt. Er zijn regelmatig passanten en kijkers die wel langs de weg stilstaan - daar
kunnen wij niet tegen optreden. Er zijn bij al onze velden duidelijk herkenbare parkeermogeljkheden.
- Q: Kan ik het lierveld met het openbaar vervoer bereiken?
- Het dichtstbijzijnde NS station is in Alphen ad Rijn. Vandaar kan je met een treintaxi of met de bus naar
Aarlanderveen. De treintaxi komt het dichtst bij, de bus stopt op de provinciale weg. Vanaf de bushalte is het naar het oost-west veld ongeveer
twintig minuten lopen, naar het noord-zuid veld ongeveer 40 minuten.
- Q: Hoe zit het met al die lijnvliegtuigen die daar vliegen?
- Het luchtruim is ingedeeld in verschillende luchtlagen. De 'grote' jongens die naar het nabijgelegen Schiphol
vliegen lijken heel laag over te komen maar zitten ter plaatse altijd boven de 2000 foot. Wij blijven onder de 1200 foot (±360 meter) en wij
zitten elkaar dus niet in de weg.
- Q: Hoe zit het met de verzekering?
- Wij horen heel vaak dat 'mijn verzekering' paragliding uitsluit. Toch zal dat meestal niet zo zijn.
Er is ons geen enkele (Nederlandse) zorgverzekering bekend die de medische kosten als gevolg van een ongeval met betrekking
tot paragliding uitsluit.
Maar bijvoorbeeld beschadigde kleding en brillen of verlies van voorwerpen komen wel volledig voor je eigen rekening.
Als je als gevolg van een ongeval niet, of niet meer volledig, zou kunnen werken en kun je ook inkomensschade hebben.
Dat soort financiële schade draag je zelf.
SkyGliders heeft een aansprakelijkheids verzekering voor schade aangericht door de piloot (en de passagier) aan derden.
Als je als passagier onze instructies per ongeluk niet opvolgt en je veroorzaakt schade, dan valt dat onder de dekking
van onze aansprakelijkheids verzekering. Maar de piloot en de passagier zijn onder deze verzekering niet gedekt voor schade
die zij zelf oplopen. Wij accepteren geen enkele aansprakelijkheid voor schade die een passagier als gevolg van een
van onze activiteiten lijdt. Er gaat gelukkig erg weinig fout en de grootste schade is meestal slechts wat vieze kleding
of een paar blauwe plekken. Toch benadrukken we: paragliding is een risicosport.
- Q: Hoe kan ik voor de tandemvlucht betalen?
- Een tandemvlucht kan vooraf gefactureerd worden, er kan
gebruik gemaakt worden van een SkyGliders kadobon en er kan met pinkaart of contant betaald worden.